Szombathelyen és Csornán forgalomirányító központot alakítottak ki

Vasúti és közúti fejlesztésekre mintegy négyezer milliárd forint európai uniós és hazai forrás áll rendelkezésre 2022-ig – mondta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára kedden Sopronban, a Győr-Sopron Ebenfurti Vasút Zrt. (GYSEV) Zrt. 7,7 milliárd forintból megvalósult egységes forgalomirányítási rendszerének átadó ünnepségén.

Homolya Róbert kifejtette: vasúti fejlesztésre mintegy 1500 milliárd forint uniós, közúti fejlesztésekre pedig 1200 milliárd forint uniós és 1300 milliárd forint hazai forrás áll rendelkezésre.

A vasúti és közúti fejlesztéseknek köszönhetően 2022-ig mintegy kilencszáz kilométer vasúti pálya újul meg és kilencszáz kilométer gyorsforgalmi út épül meg. Ennek része az M85-ös kétszer kétsávos gyorsforgalmi út Csornától az országhatárig tartó szakaszának megépítése 140 milliárd forintból, 65 kilométer hosszan. Az építésre a közbeszerzést várhatóan az év második felében írják ki, jövő év elején pedig aláírhatják a vállalkozói szerződéseket. Szintén ebbe a csomagba tartozik az M15-ös út négysávosítása, valamint az M1-es autópálya és Pápa között egy összekötő út építése.

Az államtitkár kitért arra is, hogy a Gysev Zrt. az előző uniós ciklusban csaknem százmilliárd forintnyi fejlesztést valósított meg, a mostaniban pedig már mintegy ötvenmilliárd forintnyi támogatási szerződéssel rendelkezik.

Kövesdi Szilárd, a Gysev Zrt. vezérigazgatója elmondta, hogy a két évvel ezelőtt kezdődött, 7,7 milliárd forintos vasútbiztonsági fejlesztés 85 százaléka uniós, a maradék 15 százaléka pedig hazai forrás volt. A beruházással ritkulhatnak a késések, csökken a vasúti közlekedés zavartatásának a lehetősége és növekedhet a vasútvonalak átbocsátó képessége.

Szombathelyen és Csornán forgalomirányító központot alakítottak ki, Sopronban pedig ezek felügyeletére egy forgalomellenőrző központot. Katasztrófák esetére egy úgynevezett havaria központot és létrehoztak, amely veszélyhelyzet esetén képes mind a három állomás feladatát egységesen átvenni.

Az új központok létrehozásakor 26 négyzetéter felületű LED monitorfalat telepítettek a központokba, amelyek egy időben jelenítik meg a teljes vonalhálózatot. Korszerűsítették az utastájékoztatást, a korábban szigetszerűen működő alkalmazásokat egy egységes rendszerbe tömörítették.