Ütközés során a gépkocsi nagyon ritkán gyullad ki, sokkal nagyobb a valószínűsége annak, hogy valamilyen műszaki hiba miatt kezd el a jármű füstölni, égni. Az alábbi hasznos tanácsokkal szolgál a Vas Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság arra az esetre, ha füstölést tapasztalunk járművünkben.

A gépkocsik motortere és utastere nagy mennyiségben tartalmaz éghető anyagokat, többek között műanyagokat, textileket, festéket, valamint éghető folyadékot, azaz benzint és olajat. Ha az autó meggyullad, szinte pillanatok alatt elboríthatják a lángok, a szétfolyó üzemanyag, olaj pedig tovább szítja a tüzet.

Az autók esetében a tűz leggyakrabban a motortérben, és az utastérben keletkezik. A motortérben szivároghat az üzemanyag, a sebességváltó-, szervokormány, amik mind motortüzet okozhatnak. A folyadékok szivárgásának oka lehet elhasználódás, vagy javítási, szerelési hiba, esetleg valamilyen törés, kopás, a tömítések hiánya, tömítetlensége. Az elektromos meghibásodásokból eredő tüzét okozhatja például a szakszerűtlenül beszerelt hangrendszer, az utólag, helytelenül beszerelt fényszórók, világítás, az egyéb javítások, az elhasználódásból eredő beavatkozások, a biztosítéktábla meghibásodása, kiiktatása. Problémát okozhat a meglazult, vagy nem megfelelően megszorított kötéseknél kialakult nagy átmeneti ellenállás, zárlat, az elektromos vezetékek szigetelésén – a szerelés során létrejött – mechanikai sérülések, az üzemanyag ellátó rendszer vezetékeinek elhasználódása, a vezetékek repedése, törése. Sokszor jelent problémát az utastérben történő dohányzás. Az autósok előszeretettel hajítják ki az ablakon a még égő cigarettát, amit a menetszél visszafújhat az utastérbe.

Mit tegyünk, ha füstölést tapasztalunk?

  • Ha az utasfülkében égett szagot tapasztalunk, és a nyomában vékony füstcsíkot látunk terjengeni a műszerfal mögül, azonnal álljunk meg, vegyük le a gyújtást és a gyújtáskapcsolóból vegyük ki a slusszkulcsot!
  • A gyújtás levételével, majd az akkumulátor lekapcsolásával áramtalaníthatjuk autónk elektromos rendszerét, ezáltal megszűnhet a zárlatos vezeték túlmelegedése, felizzása. Természetesen az azonnali megállás nem hirtelen padlóféket jelent, hanem a körülöttünk – és főleg a mögöttünk – haladó járművek biztonságát figyelembe vevő gyors fékezést.
  • A motortérben keletkező tűz esetén csak akkor nyissuk fel a motorháztetőt, ha a kezünkben van egy kibiztosított, beüzemelt tűzoltó készülék, de ebben az esetben is csak annyira, hogy az oltóanyag biztosan bejusson.
  • Arra vigyázzunk, hogy a felforrósodott karosszériaelemek és a kiáramló égéstermékek égési sérüléseket okozhatnak! Tűzoltáskor a tűzoltó készüléket szakaszosan üzemeltessük.

Mit tehetünk a tűz megelőzése érdekében?

  • Rendszeresen ellenőriztessük a gépkocsit szervizben, szakemberek segítségével.
  • Ellenőrizzük, hogy nincs-e valamilyen eltört, hibás alkatrész, vagy furcsán lógó elektromos vezeték.
  • Figyeljük, hogy nem szivárog-e bármilyen folyadék a motortérben.Ennek nyomai lehetnek a parkoló jármű alatt, vagy akár a motortérben szétfröcskölődve.
  • Ha olajat töltünk a járműbe, mindig használjunk tölcsért, hogy a folyadék ne folyhasson a motortérben össze-vissza.
  • Ellenőrizzük, hogy tankolás után a tanksapkát megfelelően rögzítettük-e.
  • Ne halmozzunk fel túl sok szemetet az utastérben. Rendszeresen takarítsuk autónkat.
  • Ne dobáljuk a cigarettacsikket össze-vissza.
  • Vezetés közben figyeljük a gépkocsink hangjának változását, vagy a kipufogócsövön távozó füstöt. A motortér felől felszálló füst egyébként nem mindig tüzet jelez, ugyanis az lehet a hűtőből származó gőz, egy elszakadt ékszíj, egy beszorult fékpofa, esetleg a túlmelegedett motor is. Ha azonban gyanús füstöt észlelünk, azonnal cselekedjünk, mivel a jármű zárt ablakai, és ajtaja halálos csapdát jelentenek, és a hő is gyorsan emelkedhet.

Bár jogszabályi kötelezettség nem teszi kötelezővé, javasoljuk tűzoltó készülék elhelyezését a személygépkocsiban, amely a kezdeti tüzek oltására alkalmas lehet.