2016-09-27-koznevelesi-kerekasztal-uleseZajlik a nyugdíjas pedagógusok továbbfoglalkoztatását célzó jogszabály-módosítás előkészítése és egyeztetése – közölte Palkovics László oktatási államtitkár online fogadóóráján szerdán.

Az államtitkár az MTI kérdésre hozzátette: addig is a jelenlegi jogszabályi környezet alapján azt kérik az intézményvezetőktől, fenntartóktól, hogy a nyugdíjas pedagógusok továbbfoglalkoztatása esetén a gyermekek, a szülők érdekeit nézve, elsősorban pedagógiai elvek határozzák meg döntéseiket.

További felvetésre az államtitkár kiemelte: az intézményvezetők hatásköre személyi ügyekben növekszik. A tankerületi igazgatók csak az ő javaslatukra vehetnek fel, illetve menthetnek fel pedagógust.

Amennyiben a tankerületi vezető és az iskolaigazgató nem ért egyet az adott pedagógus kinevezésével vagy felmentésével, akkor ebben az esetben a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ elnöke dönt: jóváhagyja az igazgató javaslatát, vagy új eljárást kér, vagyis mindenképp az iskolaigazgató javaslata érvényesül. Felmentés esetén a felmentés indoka befolyásolhatja a döntést, például súlyos jogsértés esetén nincs mérlegelési lehetőség – rögzítette.

Palkovics László cáfolta, hogy amint arról a Magyar Nemzet egy birtokába került dokumentum alapján írt, az intézményeknek konkrétan semmilyen őket érintő feladatba nem lesz elsődleges beleszólásuk: az iskolák költségvetését a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ és a tankerületek fogják megtervezni.

Az intézményvezetők az intézmények költségvetésének meghatározását, annak évközi alakulását a tankerületi igazgatókkal együttműködve tervezik és követik. Az iskolaigazgatónak folyamatos rálátása van intézménye költségvetésének évközi alakulására. Az iskolák igazgatói keretgazdálkodási jogot kapnak, saját bevételeik egy részével szabadon gazdálkodhatnak – hangsúlyozta az államtitkár.

Kitért arra is, hogy a komplex természettudományos tantárgy oktatása megkezdődött, és az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) elindította Fejlesszünk együtt! elnevezésű programját a tantárgy minél hatékonyabb oktatása érdekében. Ebben a programban felsőoktatási intézmények, szakmai szervezetek és pedagógusok vesznek részt.

Megjegyezte: az OFI országszerte szakmai konferenciákat tartott és tart, amellyel szintén segíti a pedagógusok munkáját. Az eddig kifejlesztett tananyagok a http://ofi.hu/fejlesszunk-egyutt címen érhetők el.

Hozzátette: az új nemzeti alaptanterv (Nat) koncepciójának kidolgozása a Köznevelési Kerekasztal tartalomfejlesztési munkacsoportjában már zajlik, egy előzetes tervet tavasszal már tárgyalt a kerekasztal. Ez a fejlesztés a munkacsoportban folytatódik, továbbá egy EFOP pályázati konstrukció is szolgálja majd az új Nat, a kerettantervek, a módszertani megújulás és a Digitális Oktatási Stratégia megvalósítását.

Arról, hogy miért a nagyobbik kormánypárt képviselői adták be a felsőoktatási törvény legújabb módosítását az egyetemi kórházak létrehozásáról és az egyeztetésekről azt közölte, hogy az egyetemi kórház fogalma része a tavaly óta fejlesztett és széles szakmai körben egyeztetett, a magyar orvosképzésre vonatkozó fejlesztési stratégiának. A törvényjavaslat tartalma több körös, az egyetemeket, a minisztérium egészségügyi és felsőoktatási államtitkárságát valamint a szakpolitikusokat tömörítő munkacsoportban folyó tevékenység eredményeként alakult ki, az összes résztvevő teljes egyetértésével. Egy törvényjavaslatot több módon lehet benyújtani, ebben az esetben a frakció képviselői nyújtották be – jelezte Palkovics László.